Verantwoordelijkheid schippers

Belangrijke voorwaarden bij deelname aan verenigingsevenementen.

De deelnemers aan de door de WSV Noordschans georganiseerde evenementen doen dit geheel voor hun eigen rekening en risico. De organisatoren, noch de wsv Noordschans is aansprakelijk voor enige schade, welke dan ook, waaronder begrepen schade aan schip, aan de opvarenden en aan boord aanwezige goederen, welke direct of indirect in verband met de deelneming aan deze activiteit zou kunnen ontstaan.

De veiligheid van het jacht en haar bemanning is de uitsluitende verantwoordelijkheid van haar schipper. Deze dient te zorgen dat het jacht in goede conditie en zeewaardig is, voldoende verzekerd, en bemand met een voldoende ervaren bemanning die ook fysiek bestand is tegen slechte weersomstandigheden.

Adviezen, route-aanwijzingen of weerberichten die verstrekt worden door de organisatoren zijn slechts ter informatie. De schipper en haar bemanning blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de beslissing om uit te varen, route-keuze en weersinformatie.

De schipper dient er tevens voor te zorgen dat er voldoende veiligheidsuitrusting en veiligheidsmiddelen aan boord zijn en de bemanning bij aanvang van de reis instructie heeft ontvangen waar deze zich bevinden en hoe ze te gebruiken.

Zorg in ieder geval voor :

  • reddingsvesten en veiligheidsharnas voor iedere opvarende,
  • regenkleding of zeilkleding en voldoende warme kleding,
  • goed gemonteerde veiligheidslijnen aan bak- en stuurboord op het dek,
  • direct bereikbare reddingsboei, bij voorkeur met joon,
  • reddingsvlot of rubberboot voor gebruik gereed,
  • voldoende noodsignalen en zaklamp/zoeklicht,
  • verbanddoos met pillen tegen zeeziekte,
  • anker met voldoende lijn en kettingvoorloop, bij voorkeur nog een 2e anker,
  • sleeplijn,
  • marifoon die ook in de kuip en bij slecht weer hoorbaar is.  Elk schip met een marifoon aan boord is wettelijk verplicht om deze ingeschakeld te hebben en uit te luisteren op het werkkanaal voor het gebied waarin het vaart. (op zee VHF 16),
  • voldoende krachtige en betrouwbare motor met reserve onderdelen en brandstof.

 

Tevens dienen aan boord te zijn:

  • radarreflector, ankerbol, kegel en misthoorn,
  • bijgewerkte zeekaarten, stroomatlassen en pilots van het te bevaren gebied,
  • kompas, gps, diepte- en snelheidsmeter en verrekijker,
  • passer, koersliniaal, potlood en gum, logboek,
  • voldoende voedsel, water en brandstof (minimaal 24 uur varen),
  • gsm (niet als vervanging van de marifoon).